Nowy rok przywitał nas mroźną pogodą. Gdy za oknem śnieg i mróz postanowiliśmy wywołać burzę śniegową - ale dla bezpieczeństwa - tylko w szklance. Przeprowadziliśmy w sali eksperyment. Jego efekty dostarczyły nam wizualnych emocji; a do eksperymentu wykorzystaliśmy: wodę, oliwę, farbę, brokat i tabletkę musującą. Mogliśmy zaobserwować  jak kropelki wody odłączają się od oliwy i wirują pod wpływem tabletki. Na zakończenie - wykonaliśmy balonowego gniotka. Wystarczyło biały balon wypełnić mąką i dorysować na nim kilka elementów charakterystycznych dla bałwana. Dzieci z chęcią bawiły się nim w trakcie dnia.

Święto Babci i Dziadka to dzień niezwykły. To dzień pełen uśmiechów, wzruszeń, łez i radości. Dnia 11  stycznia odbyła się ta wspaniała impreza.

W pięknie udekorowanej sali dzieci zaprezentowały piękny program artystyczny: były wiersze, piosenki, tańce związane z porami roku. Następnie przedszkolaki obdarowały swoich ukochanych gości upominkami, przygotowanymi własnoręcznie. W trakcie uroczystości babcie i dziadkowie mogli podziwiać swoje pociechy w różnych formach artystycznych. Mali artyści z przejęciem odtwarzali swoje role, a czcigodni goście ze wzruszeniem odbierali czułe słowa, kierowane pod ich adresem. Po części artystycznej zaproszono babcie i dziadków  na słodki poczęstunek przygotowany przez mamy.

Serdecznie dziękujemy rodzicom, którzy upiekli ciasta: państwo Jałoszewscy, państwo Szeja, państwo M.T Skórka, państwo Sobala, państwo Świerc, pani A. Goj. Za kawę i herbatę dziękujemy państwu Kwiatkowskim. Dziękujemy również mamusiom, które pomagały przy organizacji uroczystości: pani T. Greń, pani B. Kwiatkowskiej, pani G. Lubosik, pani A. Goj, pani B. Jałoszewskiej, pani I. Barczewskiej-Garus. Dzięki Państwa pomocy impreza przebiegała harmonijnie, a goście byli bardzo zadowoleni.

Hu hu ha zima wcale nie jest zła!

Zrobiło się biało…spadł upragniony śnieg. Przedszkolaki więc miały okazję pobawić się na świeżym powietrzu i nacieszyć się białym puszkiem który spadł z chmurek. Ile było radości zobaczcie sami.

Napadało śniegu białego
Na podwórku, koło domu naszego
Przyszła zima, biała zima.
Zasypało schody i ganek.
Pod oknami stoi biały bałwanek.

Co 4 latek wiedzieć powinien

Kolejny etap nauki za nami. Zakończył się pierwszy semestr więc czas podsumować nasze umiejętności.
Dziecko w tym wieku zadaje wiele pytań, dzieli wyrazy na sylaby, zna zawody, części ciała, nazwy ulic, miejscowości, pory roku, rozpoznaje zwierzęta. Słucha bajek i opowiadań, które potem potrafi opowiedzieć. Rozwiązuje proste zagadki, opowiada, co widzi na ilustracji.  Czteroletni maluch bez problemu powie, jak się nazywa, gdzie mieszka, jak nazywają się rodzice.

Dziecko potrafi już samodzielnie założyć buty, czapkę, szalik, korzysta z toalety, sprawnie posługuje się sztućcami, pije z kubka. Maluch  potrafi już sam utrzymać porządek w swoich zabawkach, pomaga w nakrywaniu stołu, przygotowywaniu posiłku. Czterolatki to indywidualiści, zdobywają nowe umiejętności i poznają świat. Bez problemu rysują kredkami różne figury, budują wieże z klocków, lepią figurki z plasteliny, zaczynają próby wycinania nożyczkami, nawlekają duże koraliki.

Dziecko samodzielnie potrafi  już umyć rączki, ząbki, wytrzeć nos, otwierać drzwi, próbuje zapinać guziki i suwaki. Maluch w wieku czterech lat zaczyna pisać litery drukowane , potrafi narysować domek, człowieka, rozwiązuje proste labirynty.

Do tego jest pełny życia i energii, uwielbia grać w piłkę, skakać, biegać, tańczyć. Czterolatek potrafi skakać na jednej nodze, jeździć na rowerze z trzema kółkami (czasami na dwóch kółkach), schodzić ze schodów, stawiając nogi naprzemiennie. Wspina się np. po drabinie, huśta się na huśtawce, utrzymuje równowagę przy chodzie po wąskiej powierzchni, potrafi ustawić się w rzędzie, parze itp.

Czterolatek rozróżnia już kolory, kształty, smaki i struktury. Nie powinien mieć problemu z liczeniem do pięciu i więcej. Potrafi również segregować, łączyć w pary i tworzyć zbiory danych przedmiotów (np. jabłka czerwone odzieli od zielonych, śliwki od gruszek).

Zna znaczenie słów przód, tył, góra, dół, bliżej, dalej, wyżej, niżej, cięższy, lżejszy, pusty, pełny. Maluch rozróżnia płeć zarówno swoich rówieśników jak i dorosłych. Jego ciekawość pozwala na zrozumienie przeznaczenia podstawowych przedmiotów (pralka, autobus), rozumie pojęcie czasu przeszłego, teraźniejszego i przyszłego.

Doskonale rozumie polecenia dorosłych i ich emocje. Dziecko czteroletnie bardzo szybko się uczy, jest bardziej ufne, adaptuje się łatwiej do otaczającego świata, zdobywa przyjaźnie, staje się mniej zależne od rodziców. Bardzo łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami, jednak nadal bawi się jeszcze samodzielnie lub w małych grupach. Jego indywidualność często sprawia, że w zabawie  narzuca swoje zdanie, przez co wybuchają konflikty.

Bywa, że czterolatek buntuje się, gdy trzeba wykonać jakieś polecenia dorosłych, dlatego trzeba jasno określić mu granice.  Zdarza się, że czterolatek ma napady złości, niszczy przedmioty i używa brzydkich słów, gdyż jeszcze nie do końca potrafi zapanować nad emocjami. Dziecko w tym wieku lubi podobać się innym i zwracać uwagę  na siebie. Chce być chwalone przed innymi, a także często wchodzi w dyskusje z dorosłym. Potrafi używać zwrotów grzecznościowych : proszę,dziękuję, przepraszam..

Za cały semestr owocnej pracy otrzymaliśmy pamiątkowe dyplomy!